(SUKAN) EsportsCon Malaysia 2024 menawarkan pengalaman ekosistem esukan pertama kepada pengunjung

Spread the love

Puchong, 6 Januari 2024 – Kementerian Belia dan Sukan melalui Esports Integrated (ESI) telah menganjurkan EsportsCon Malaysia 2024 yang diadakan di Spacerubix, Puchong hari ini. Konvensyen ini bertujuan untuk menyediakan ruang inklusif untuk peminat permainan, warga profesional industri, dan peminat teknologi untuk berinteraksi, berhubung, membina rangkaian, dan berkongsi minat mereka terhadap permainan. Acara ini mempamerkan pelbagai jenama universiti dan teknologi, perbincangan panel mengenai topik-topik panas dalam esukan, pertemuan perniagaan B2B dan Networking, perlawanan tunjuk cara dengan KOL esukan, persembahan cosplay, trak makanan dan banyak lagi.

“EsportsCon diciptakan menjadi satu acara yang inklusif, yang bukan sahaja terhad untuk peminat esukan dan permainan, tetapi juga kepada mereka yang baru mahu mengenali dunia ini. Matlamat kami adalah agar peminat dan bukan peminat sama-sama belajar, meneroka peluang, dan menimba pengalaman dalam ekosistem ini,” kata Ahmed Faris Amir, Ketua Pegawai Eksekutif Esports Integrated.

“Ini adalah platform untuk pemegang taruh dan peserta daripada pelbagai spektrum untuk saling berhubung, meraikan sumbangan masing-masing, dan meneroka potensi untuk bekerjasama. Dengan membantu menghubungkan peserta dengan sumber dan rangkaian yang diperlukan, kami berharap acara ini dapat memacu program-program dan inisiatif esukan yang baharu. Apabila masyarakat umum menyaksikan inovasi yang membentuk industri ini, ia mewujudkan lebih banyak peluang untuk mengembangkan industri ini bersama-sama,” tambahnya.

Amy Gan, Naib Presiden Pemasaran, Etika Sdn Bhd menambah bahawa, “EsportsCon 2024 menandakan sokongan berterusan Goodday untuk pertumbuhan esukan, bekerjasama dengan Esports Integrated dan KBS, mengukuhkan dedikasi kami untuk melegitimasikan esukan sebagai sukan setanding dengan sukan tradisional. Selari dengan Garis Panduan Pembangunan Esukan Kebangsaan, fokus kami adalah untuk menyangkal mitos mengenai esukan, terutama dalam bidang kesihatan dan kecergasan. Goodday Charge, susu coklat khas kami, menyediakan nutrien penting, termasuk kompleks vitamin B, untuk menyokong atlet esukan dengan tenaga berterusan, mencabar konsep salah tentang tuntutan fizikal dan mental permainan kompetitif. Sebagai penyokong kuat, kami teruja dapat menyumbang kepada kejayaan dan penerimaan industri esukan yang berterusan.”

Pameran Universiti

Kawasan pameran universiti mempamerkan inisiatif esukan yang diketuai oleh pelajar dari 9 kampus utama, termasuk INTI, Sunway, Monash, UNITEN, UniKL, UiTM, UKM, MMU Cyberjaya dan IIUM. Para pengunjung dapat terlibat dengan generasi baharu peminat esukan, belajar tentang pembangunan rintis yang berlaku melalui komuniti permainan dan kelab universiti. Dengan mengetengahkan inovasi bahan api pelajar dalam permainan kompetitif dan esukan ini, EsportsCon mengilhamkan untuk memajukan esukan IPT.

Pameran Jenama

Pelopor industri seperti SEA Gamer Mall dan MSI mempamerkan trend permainan, produk dan perkhidmatan termaju di mana peserta menemui jenama permainan terkini dan terlibat dengan pameran interaktif yang menyerlahkan yang terbaik yang ditawarkan oleh industri. Media Variasi, Games dan Intricon Pte Ltd mempamerkan — sementara pembangun indie yang akan datang mempamerkan ciptaan permainan mereka, dan meninjau pelancaran eksklusif dan pameran permainan yang sangat dinanti-nantikan yang akan memasuki pasaran pada 2025.

Perbincangan Panel

Dikemudikan oleh Aiman Laphel sebagai moderator, EsportsCon 2024 turut berkongsi perbincangan panel yang mendalam oleh pakar dari agensi kerajaan, pembangun permainan, atlit esukan dan lain-lain. Empat topik yang dibincangkan adalah “Pelaksanaan NESDEG: Kemajuan dan Cabaran” menampilkan ESI, MDEC dan MESF; “Membebaskan Peluang dalam Esukan. Kuasakan Jenama Anda menerusi Perkongsian Permainan” menampilkan Infinix dan Invictor; “Peluang Kerjaya dalam Esukan” menampilkan Moonton, Gamesmy, Todak Academy dan Sir Cloud; dan “Temubual dengan Pemain Esukan Kebangsaan Sedia Ada” menampilkan Grills Gaming, Homebois dan GBX Haikal.

Sesi Penyesuaian B2B

Penyesuaian B2B telah dijalankan dalam bilik di mana para peserta saling mengenali antara satu sama lain dan meneroka potensi perkongsian dan kerjasama.

Showmatch bersama KOL

Disaksikan oleh orang ramai yang penuh semangat, arena digital menyaksikan pertembungan menyeronokkan apabila barisan KOL kami – Kingyonni, Sultan Riq, Sleepygodzillas dan MamaJess bersedia untuk pertempuran esukan ramah bersama-sama dengan orang ramai. Rasa seronok menyaksikan personaliti berpengaruh ini terlibat dalam permainan kompetitif membawa tahap hiburan yang belum pernah terjadi kepada kedua-dua pemain berpengalaman dan penonton yang tidak sabar.

Persembahan Cosplay

Para pengunjung turut dihidangkan dengan persembahan cosplay yang memukau, menampilkan tarian dinamik oleh Kitty dan Kazumi, nyanyian merdu oleh Rina Hime, dan persembahan DJ oleh DJ Harimao, memastikan pengalaman visual dan auditori yang tidak dapat dilupakan untuk para pengunjung.

EsportsCon 2024 bukan sekadar acara, tetapi satu sambutan, menandakan permulaan satu era baru dalam industri esukan. KBS dan ESI mengucapkan terima kasih kepada semua peserta, penaja, dan tetamu kerana menjadikan acara ini satu kejayaan bersejarah. Yang penting, semua pengunjung mengalami satu pengembaraan yang tidak dapat dilupakan di EsportsCon 2024, menandakan satu bab penting dalam sejarah permainan video di Malaysia.


Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *